Lukuvuoden 2025-2026 opinto-opas
Tähän oppaaseen on koottu keskeisiä koulun asioita ja yhteystietoja lukuvuodesta 2025-2026.
Koulun terveiset kotiin
On ilo toivottaa teidät kaikki tervetulleiksi uuteen lukuvuoteen. Toivottavasti teillä kaikilla on ollut mukava kesä ja olette ladanneet akkuja tulevaan lukuvuoteen. Koulun käytävät ovat jo hetken täyttyneet mukavasta puheensorinasta, iloisista oppilaista ja monista kohtaamisista, jotka tekevät koulustamme yhteisön.
Uusi lukuvuosi tarjoaa meille kaikille mahdollisuuden oppia, kasvaa, kokeilla uusia asioita ja saavuttaa asetettuja tavoitteita. Jokainen päivä on tilaisuus onnistua, mutta myös mahdollisuus oppia virheistä ja harjoitella yhdessä toimimista. Taivassalon yhtenäiskoulussa työskentelevien tehtävänä on tukea oppilaiden kasvua ja oppimista, mutta myös rohkaista heitä olemaan uteliaita, uskomaan omiin kykyihinsä ja löytämään omat vahvuutensa. Muistakaa oppilaat, että opettajat ja ohjaajat ovat täällä teitä varten; auttamassa ja tukemassa teitä oppimismatkan varrella.
Koulutyö on tärkeää ja antoisaa, ja me yhdessä saamme aikaan positiivisen ja oppimista edistävän ilmapiirin. Muistetaan olla ystävällisiä toisillemme, auttaa toisiamme ja tehdä tästä koulusta paikka, jossa jokainen voi tuntea olonsa hyväksi, turvalliseksi ja arvostetuksi. Muistetaan myös käyttäytyä asiallisesti ja pitää huolta toisistamme.
Toivon, että lukuvuosi tuo tullessaan paljon onnistumisia, oppimisen iloa, mukavia kaverituokioita, mielenkiintoisia oppimiskokemuksia, projekteja ja yhteisiä ikimuistoisia hetkiä. Tehdään tästä vuodesta turvallinen, innostava ja yhteistyön täyteinen – paikka, jossa jokainen voi tuntea kuuluvansa ja olla oma itsensä.
Tähän lukuvuosioppaaseen on koottu keskeisiä asioita Taivassalon yhtenäiskoulusta. Asiat ovat sellaisia, joihin on hyvä perehtyä kotona. Lukuvuosioppaasta löytyy myös toimintaohjeita erilaisiin tilanteisiin (mm. loman anominen ja loma-ajan läksyjen tekeminen) sekä koulun henkilöstön yhteystiedot.
Yhtenäiskoulun henkilöstö jatkaa pääosin ennallaan. Muutamia muutoksia on toki tullut. Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtorin virassa on aloittanut Petteri Kalin. Toisen luokan luokanopettajana ja musiikin aineenopettajana toimii Anna Kuusinen. Laaja-alaisena erityisopettajana työskentelee tammikuun 2026 loppuun asti Aino Pere. Lisäksi Taina Laiho sijaistaa Saku Partasta syyslukukauden ajan.
Lukuvuoden 2025–2026 teemaksi on valittu sekä yhteisöllisessä opiskeluhuollossa että koko kouluyhteisössä Kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen ja oppilaiden osallisuuden vahvistaminen. Tämä huomioidaan laajasti koko koulun toiminnassa. Syyslukukauden 2025 taiteenalateemana on musiikki. Kevätlukukauden 2026 panostetaan puolestaan kädentaitoihin. Teemojen pariin suunnitellaan ja rakennetaan yhdessä oppilaiden kanssa monialaisia oppimishetkiä ja tapahtumia. Tavoitteena on myös vahvistaa koti-kouluyhteistyötä. Kaikkien luokkien vanhempainilta pidetään 3.9.2025 klo 17.30 koululla. Lisäksi yhteisöllistä koulukohtaista opiskeluhuoltoryhmää täydennetään oppilas- ja huoltajajäsenellä syyslukukauden 2025 aikana.
Toivotan kaikille oppimisen iloa ja hyvää mieltä koko lukuvuodelle!
Anna-Mari
******************************************************************************************************************
Koulumme arvot
Koulun arvot pohjautuvat Taivassalon kunnan kuntastrategiaan, jossa on määritelty kunnan arvot. Ne ovat:
Kauneus: Taivassalo on kaunis, viehättävä ja pittoreski. Me satsaamme ympäristön viihtyvyyteen. Kauniit ajatukset, kaunis puhe ja kaunis käytös.
Onnellisuus: Taivassaloa tituleerataan onnellisten saareksi. Täällä on onnellista asua ja elää ja yrittää. Pidämme huolta ihmisistä, itsestämme ja toisistamme sekä luonnosta. Positiivisuus tuo onnellisuutta.
Yhdessä: Yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyys on tärkeää. Kaikilla on vastuu niin kehittämisestä, ideoista, kestävästä toiminnasta ja Taivassalon positiivisesta viestimisestä sekä viihtyisyydestä. Teemme yhteistyötä moneen eri suuntaan.
Näiden arvojen pohjalta rakennamme oppilaille kannustavan ja vastuullisen kouluarjen. Huomioimme edellä esitellyt arvot toiminnassamme opetusta säätelevien lakien, asetusten ja ohjeistusten ohella.
******************************************************************************************************************
Tärkeää tietoa sinulle ja perheellesi
👪Vanhempainillat
Vanhempainilloissa voit tavata opettajia ja keskustella lapsesi koulunkäynnistä. Tarvittaessa voit saada mukaan tulkin, joka auttaa kielen ymmärtämisessä.
🌍 Tulkkipalvelut
Voit pyytää tulkin mukaan kaikkiin koulun järjestämiin tapaamisiin, kuten vanhempainiltoihin ja muihin keskusteluihin koulun henkilökunnan kanssa.
🗣️ Kielituki
Koulun henkilöstöllä on osaamista useilla eri kielillä, ja he voivat tarvittaessa tarjota tukea erilaisissa tilanteissa.
📚 Suomi toisena kielenä (S2)
Oppilaalle voidaan järjestää suomi toisena kielenä -opetusta ja muuta tukea, joka auttaa lastasi suomen kielen oppimisessa ja koulun arjessa pärjäämisessä.
📢 Selkokieli ja visuaalinen tuki
Koulun tiedotteissa ja viestinnässä käytetään selkokieltä ja kuvia, jotta tiedot olisivat helposti ymmärrettäviä kaikille perheille.
******************************************************************************************************************
1.Koulun yleisesittely
Taivassalon yhtenäiskoulu on lämminhenkinen ja yhteisöllinen koulu, jossa opiskelevat kaikki kunnan 1.–9.-luokkalaiset. Sijainti keskellä kuntaa, kunnankirjaston ja liikuntahallin yhteydessä, mahdollistaa sujuvan arjen ja monipuoliset tilat. Oppilaita koulussa on noin 170 ja henkilökuntaa lähes 30. Koulumme tavoitteena on tarjota turvallinen, kannustava ja oppimiseen innostava ympäristö jokaiselle oppilaalle.
Opetuksessa ja kasvatuksessa korostuvat myönteinen vuorovaikutus, yhdessä tekeminen ja toisten huomioon ottaminen. Koulun ilmapiiri on avoin ja välittävä, ja kouluyhteisö tukee oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Koulussa panostetaan vahvasti yhteisöllisyyteen: luokkarajat ylittävää toimintaa järjestetään säännöllisesti, ja pienessä koulussa oppilaat tutustuvat helposti toisiinsa.
Taivassalon yhtenäiskoulussa yhdistyvät alakoulun ja yläkoulun toiminta. Tämä luo mahdollisuuden luoda pitkäjänteistä oppimisen polkua ja mahdollistaa tutut aikuiset koko koulupolun ajaksi. Pienessä koulussa yhteys koteihin on läheinen ja arjen asiat ratkeavat usein joustavasti keskustellen. Yhteistyö huoltajien kanssa on meille tärkeää, ja oppilaan hyvinvoinnin tukeminen on yhteinen tehtävä.
Koulu sijaitsee fyysisesti samassa rakennuskokonaisuudessa kunnankirjaston kanssa ja koulun välittömässä läheisyydessä on liikuntahalli. Tämä mahdollistaa esimerkiksi helpon pääsyn kirjaston palveluihin sekä liikuntatuntien pitämisen monipuolisissa tiloissa. Lisäksi koulun pihapiiri ja ympäröivä luonto tarjoavat hyvät mahdollisuudet ulko-opetukseen ja liikkumiseen koulupäivän aikana.
******************************************************************************************************************
2.Ilmoittautuminen kouluun ja aloittaminen
Koulun aloittamisesta ja oppilaaksi ilmoittautumisesta tiedotetaan koteihin Wilman ja kunnan verkkosivujen kautta. Perusopetukseen ilmoittautuminen tehdään sähköisesti, ja lisätietoja saa koulun kansliasta. Kouluun ilmoittautuminen on tärkeä vaihe, ja siksi panostamme siihen, että perheillä on riittävästi tietoa ja tukea saatavilla. Koululta saa tarvittaessa apua ilmoittautumislomakkeiden täyttämiseen ja muihin käytännön asioihin.
Ennen koulun aloitusta järjestetään esiopetuksesta kouluun siirtyville oppilaille tutustumispäivä, jossa he pääsevät tapaamaan tulevan opettajan, tutustumaan koulun tiloihin ja osallistumaan yhteisiin toimintahetkiin. Tämä madaltaa kynnystä koulun alkuun ja tekee siirtymästä turvallisemman. Huoltajille tarjotaan lisäksi oma infoilta, jossa käydään läpi koulun käytäntöjä ja vastataan mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Myös muualta kuntaan muuttavat oppilaat otetaan lämpimästi vastaan ja koulun aloitus suunnitellaan yksilöllisesti yhteistyössä huoltajien kanssa. Tällöin voidaan kartoittaa aiempi kouluhistoria, mahdolliset tukitarpeet sekä oppilaan toiveet ja vahvuudet. Uudelle oppilaalle nimetään koulusta tarvittaessa tukihenkilö tai kummioppilas, joka auttaa sopeutumisessa uuteen ympäristöön. Tavoitteena on, että jokainen uusi oppilas kokee olevansa tervetullut ja huomioitu heti alusta lähtien.
******************************************************************************************************************
3.Koulun arki ja käytännöt
Taivassalon yhtenäiskoulun arki on suunniteltu tukemaan jokaisen oppilaan hyvinvointia ja oppimista. Taivassalon yhtenäiskoulussa koulupäivä alkaa yleensä klo 9.00 ja päättyy viimeistään klo 15. Opetustuntien määrä ja pituus vaihtelevat oppilaan vuosiluokan mukaan. Koulupäivää rytmittävät säännölliset välitunnit, joiden aikana oppilaat pääsevät liikkumaan, ulkoilemaan ja palautumaan seuraavia oppitunteja varten. Välitunnit ovat tärkeä osa koulupäivää. Ne edistävät hyvinvointia, tukevat sosiaalista vuorovaikutusta sekä tarjoavat mahdollisuuksia vapaaseen leikkiin ja yhdessäoloon.
Koulun pihalla ja sisätiloissa turvallisuutta ylläpidetään jatkuvasti. Oppilaille käydään syksyisin läpi koulun alueen rajat, jotta kaikki tietävät, missä pihalla saa liikkua ja leikkiä turvallisesti.
Koulun oppi- ja välitunnit rytmittyvät seuraavasti:
Luokat 1–6
9.00–9.45 |
Oppitunti 1 |
9.45–10.00 |
Välitunti |
10.00–10.45 |
Oppitunti 2 |
10.45–11.15 |
Ruokailu + välitunti |
11.15–12.00 |
Oppitunti 3 |
12.00–12.15 |
Välitunti |
12.15–13.00 |
Oppitunti 4 |
13.00–13.15 |
Välitunti |
13.15–14.00 |
Oppitunti 5 |
14.00–14.05 |
Siirtymä |
14.05–14.50 |
Oppitunti 6 |
Mikäli luokalla on kaksoistunti saman opettajan oppitunteja, ei siirtymää tarvita. Tällöin oppitunti päättyy klo 14.45. Opettaja ilmoittaa asiasta ryhmäkohtaisesti koteihin. |
Luokat 7–9
9.00–9.45 |
Oppitunti 1 |
9.45–10.00 |
Välitunti |
10.00–10.45 |
Oppitunti 2 |
10.45–11.00 |
Välitunti |
11.00–11.45 |
Oppitunti 3 |
11.45–12.15 |
Ruokailu + välitunti |
12.15–13.00 |
Oppitunti 4 |
13.00–13.15 |
Välitunti |
13.15–14.00 |
Oppitunti 5 |
14.00–14.05 |
Siirtymä |
14.05–14.50 |
Oppitunti 6 |
Mikäli luokalla on kaksoistunti saman opettajan oppitunteja, ei siirtymää tarvita. Tällöin oppitunti päättyy klo 14.45. Opettaja ilmoittaa asiasta ryhmäkohtaisesti koteihin. |
Välitunnit ja liikkuminen
Oppilaiden odotetaan poistuvan luokista välituntien ajaksi. Ulkovälitunneille pukeudutaan sään mukaisesti, ja koulun pihalla on aikuisia valvojina huolehtimassa turvallisuudesta ja järjestyksestä.
Taivassalon yhtenäiskoulu on mukana Liikkuva koulu -toiminnassa, jonka tavoitteena on lisätä oppilaiden päivittäistä liikkumista ja tukea hyvinvointia. Oppilaat liikkuvat aktiivisesti välitunneilla, osallistuvat liikunnallisiin tapahtumiin sekä hyödyntävät koulun pihaa ja lähiluontoa oppimisympäristönä. Myös pienet liikkumistauot oppitunneilla tukevat keskittymistä, jaksamista ja kouluiloa. Liikkuva koulu -toimintaa organisoi koulu-pt. Osa koulumme oppilaista on koulutettu välituntiliikuttajiksi. He ovat mukana toiminnallisten välituntien suunnittelussa ja järjestämisessä.
Myös Taivassalon kunnan nuorisotoimi tuo toimintaa välitunneille. Tämä tapahtuu pääosin tiistaisin ja torstaisin.
Omat kulkuvälineet – säilytys ja turvallisuus
Polkupyörät ja potkulaudat säilytetään koulun pihan pyörätelineissä. Polkupyörällä, potkulaudalla ja sähköpotkulaudalla liikuttaessa kypärän käyttö on pakollista turvallisuuden varmistamiseksi. Mopoilla, sähköskuuteilla, traktoreilla ja mönkijöillä kouluun tulevien oppilaiden kulkupelit säilytetään linja-autopysäkin läheisyydessä olevissa parkkiruuduissa. Näin turvataan koulun piha-alueen liikenneturvallisuus.
Ruokailu
Oppilaat ruokailevat koulun omassa ruokasalissa, jossa tarjolla on ravitsemussuositusten mukaista kouluruokaa. Ruokailu järjestetään porrastetusti, ja ruokarauhaa kunnioitetaan. Henkilöstö valvoo kouluruokailua. Erityisruokavaliot valmistetaan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Huoltajan tulee ilmoittaa huollettavansa erityisruokavalioista ruoka- ja puhtauspalveluvastaavalle Tommi Lempiäiselle. Erityisruokavaliossa tapahtuneista muutoksista tulee myös ilmoittaa Tommille mahdollisimman pian.
Koulukuljetus
Oppilailla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen, jos koulumatka ylittää perusopetuslain määrittelemän kilometrimäärän tai matka katsotaan oppilaan iän, terveydentilan tai muiden olosuhteiden vuoksi liian raskaaksi, vaaralliseksi tai vaikeaksi.
- 0.–2. luokkalaiset: koulumatka yli 3 km
- 3.–9. luokkalaiset: koulumatka yli 5 km
- Lyhyempikin koulumatka voidaan järjestää koulukuljetuksin, jos matka on vaarallinen tai muut erityiset syyt täyttyvät.
Oppilaan edellytetään kävelevän kuljetusreitin varteen. Omavastuuraja kävellen taksi- ja linja-autoreitin varteen 0–2 luokille on yksi (1) kilometri ja 3–9 luokille kolme (3) kilometriä.
Kuljetuksesta huolehtii kunta, ja reitit sekä aikataulut suunnitellaan lukuvuoden alussa. Kuljetuksista tiedotetaan koteihin ennen koulun alkua.
Huoltajan vastuulla on huolehtia, että oppilas on ajoissa sovitussa noutopaikassa. Mahdollisista muutoksista tai poikkeuksista tulee ilmoittaa sovitusti koulukuljetuksista vastaavalle kuljettajalle sekä koululle mahdollisimman pian muutoksen ilmaannuttua.
Saattokuljetus
Oppilaiden saattokuljetus, eli oppilaiden jättäminen aamuisin kouluun ja oppilaiden hakeminen koulupäivän jälkeen koulusta, tapahtuu linja-autopysäkiltä. Koulun piha rauhoitetaan saattoliikenteeltä.
Älylaitteiden käyttö koulussa
Koulussamme on laadittu digitaalisen median suunnitelma, joka ohjaa älylaitteiden turvallista ja tarkoituksenmukaista käyttöä opetuksessa ja koulupäivän aikana. Tämä suunnitelma perustuu myös voimassa olevaan lainsäädäntöön, joka on päivitetty viime vuosina tukemaan digitaalisia oppimisympäristöjä sekä oppilaiden hyvinvointia.
Koulun järjestyssäännöissä määritellään tarkemmin, milloin ja miten oppilaiden omia älylaitteita, kuten puhelimia ja tabletteja, saa käyttää koulupäivän aikana. Tavoitteemme on löytää toimiva tasapaino digitaalisten laitteiden hyödyntämisen ja käytön rajoittamisen välillä, jotta oppilaiden oppiminen ja keskittyminen säilyvät parhaalla mahdollisella tavalla.
Oppilaita ja huoltajia kannustetaan tutustumaan digitaalisen median suunnitelmaan ja koulun järjestyssääntöihin, jotta kaikki tietävät, miten älylaitteita käytetään vastuullisesti ja koulun yhteisöä kunnioittaen.
Syyslukukauden 2025 alusta voimassa olevat lait mahdollistavat sen, että kouluilla on mahdollisuus kieltää oppilaiden omien älylaitteiden käyttö koulupäivän aikana. Taivassalon yhtenäiskoulussa alaluokkien oppilaiden omien älylaitteiden käyttö on kielletty koko koulupäivän aikana, yläkoululaisilla niiden käyttö on mahdollista klo 13 alkavalla välitunnilla, niin sanotulla älylaitevälitunnilla.
Wilma – koulun ja kodin yhteydenpitokanava
Wilma on koulun ja kodin tärkein viestintäkanava. Sen kautta tiedotetaan ajankohtaisista asioista, annetaan palautetta, raportoidaan poissaoloista sekä käydään keskusteluja, jotka tukevat kodin ja koulun välistä kasvatuskumppanuutta. Opettajat ja muut koulun aikuiset voivat myös sopia tapaamisia ja keskusteluja Wilman välityksellä. Tavoitteena on avoin, sujuva ja rakentava yhteistyö huoltajien kanssa oppilaan parhaaksi.
Wilman käyttöönotto. Huoltajat saavat Wilma-tunnukset koulun kansliasta tai koulusihteeriltä. Jokaisella huoltajalla ja oppilaalla on henkilökohtaiset Wilma-tunnukset, joiden avulla Wilmaa käytetään turvallisesti ja yksityisyyttä kunnioittaen. Tunnukset on tärkeää säilyttää huolellisesti, eikä niitä tule jakaa ulkopuolisille. Mikäli tunnuksissa ilmenee ongelmia tai salasana unohtuu, apua saa ottamalla yhteyttä koulun kansliaan, josta neuvotaan tunnusten palautuksessa ja uusimisessa.
Toivomme, että huoltajat tarkistavat Wilman vähintään kerran viikossa, jotta kodin ja koulun välinen yhteistyö pysyy ajantasaisena. Koulun opiskeluhuoltohenkilöstöllä on rajoitetut oikeudet Wilman käyttöön.
******************************************************************************************************************
4.Poissaolot ja loma-anomukset
Taivassalon yhtenäiskoulussa noudatetaan selkeitä toimintamalleja poissaoloihin, myöhästymisiin ja muihin koulunkäyntiin liittyviin tilanteisiin.
Poissaoloista ilmoittaminen
- Huoltaja ilmoittaa oppilaan poissaolosta aina ennen koulupäivän alkua, ensisijaisesti Wilman kautta. Mikäli tämä ei ole mahdollista, ilmoitus voidaan tehdä myös puhelimitse. Ilmoitus poissaolosta tehdään ensisijaisesti luokanopettajalle tai -valvojalle.
- Opettajat kirjaavat Wilmaan koulupäivän aikana havaitut poissaolot ja myöhästymiset.
- Tarvittaessa koulu on yhteydessä kotiin Wilman lisäksi puhelimitse tai tapaamisen muodossa.
Oppilas tai huoltaja huolehtii siitä, että poissaolon aikaiset tehtävät ja läksyt selvitetään ja tehdään sovitussa aikataulussa.
Loma-anomukset
Jos huoltaja toivoo oppilaalle vapaata koulutyöstä esimerkiksi perheen lomamatkan vuoksi, tulee poissaolosta tehdä loma-anomus etukäteen.
Loma-anomus tehdään Wilman kautta seuraavasti:
- Enintään 3 päivää: luokanopettajalta tai luokanvalvojalta
- Yli 3 päivää: koulun rehtorilta
Koulu voi olla myöntämättä poissaololuvan, jos se katsotaan haitalliseksi oppilaan koulunkäynnille tai poissaoloja on kertynyt jo runsaasti. Huoltajan vastuulla on huolehtia, että oppilas opiskelee mahdollisesti väliin jääneet oppisisällöt ja tehtävät loman aikana tai sen jälkeen. Mikäli loma kestää yli 21 päivää, tulee lomaa anoa sivistyslautakunnalta.
Seuranta ja varhainen puuttuminen
Koululla on käytössä poissaolomalli, joka havainnollistaa poissaolojen kertymistä ja niihin liittyviä toimenpiteitä. Malli auttaa huoltajia ja oppilaita hahmottamaan, milloin tilanteeseen puututaan ja millaisia tukitoimia voidaan tarvittaessa käynnistää.
Poissaoloja seurataan automaattisesti. Kun poissaoloja kertyy:
- 50 tuntia: opettaja keskustelee oppilaan kanssa ja on yhteydessä huoltajiin. Tarvittaessa konsultoidaan opiskeluhuoltoa.
- 100 tuntia: opettaja kutsuu koolle monialaisen asiantuntijaryhmän. Tapaamisessa sovitaan tukitoimista ja seurantapalaverista.
- 150 tuntia: mikäli poissaolot jatkuvat tukitoimista huolimatta, opettajalla on velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus konsultoinnin perusteella.
Ennaltaehkäisevä yhteistyö
Koulu tukee oppilaan koulunkäyntiä ja osallisuutta tiiviissä yhteistyössä kodin kanssa. Mikäli poissaolot jatkuvat, järjestetään tarvittaessa moniammatillinen tapaaminen, jossa arvioidaan oppilaan kokonaistilannetta ja suunnitellaan tarvittavat lisätukitoimet.
Opetuksen järjestäjä selvittää tarvittaessa myös oppivelvollisuuden toteutumisen edellytyksiä ja tekee tarvittavat hallinnolliset päätökset.
******************************************************************************************************************
5.Koulun aikuiset ja tuki
Taivassalon yhtenäiskoulussa opettajat toimivat sekä ala- että yläkoulun puolella, mikä mahdollistaa oppilaiden pitkäaikaisen tuntemisen ja sujuvan siirtymän alakoulusta yläkouluun. Tämä vahvistaa koulun yhteisöllisyyttä ja tukee oppilaiden yksilöllistä oppimispolkua yhteistyössä kodin kanssa.
Koulun aikuiset – rehtori, apulaisrehtori, opettajat, koulunkäynninohjaajat, erityisopettajat, kouluvalmentaja ja muu henkilöstö – tekevät tiivistä yhteistyötä oppilaiden hyvinvoinnin ja koulunkäynnin tukemiseksi. Kouluvalmentaja on koululla lähes päivittäin ja tukee oppilaita yksilöllisesti ja yhteisöllisesti arjen eri tilanteissa.
Lisäksi nuorisotoimen edustajat käyvät koululla säännöllisesti, tarjoten tukea ja toimintaa etenkin välitunneilla ja koulupäivien yhteydessä. He ovat osa kunnan omaa tärkeää nuorisotyötä ja koulun arjen tukiverkostoa.
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuolto on lakisääteinen palvelu, joka turvaa oppilaiden terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden koulussa. Se jakautuu kahteen osaan:
- Yhteisöllinen opiskeluhuolto, joka edistää koko kouluyhteisön hyvinvointia ja turvallisuutta.
- Yksilökohtainen opiskeluhuolto, joka tarjoaa apua oppilaille, joilla on erityistarpeita.
Vuoden 2023 alusta koulumme opiskeluhuollon sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämisestä on vastannut Varsinais-Suomen hyvinvointialue Varha, joka tekee tiivistä yhteistyötä koulun ja kunnan kanssa, jotta oppilaat saavat tarvitsemansa tuen.
Opiskeluhuollon keskeiset ammattilaiset ovat
- kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri sekä
- kuraattori ja psykologi.
Lisäksi koulun arjessa toimii psykiatrinen sairaanhoitaja, jonka tarjoamat palvelut eivät kuulu opiskeluhuollon lakisääteisiin palveluihin, mutta psykiatrinen sairaanhoitaja tekee yhteistyötä koulun ja oppilaiden tukemiseksi osana hyvinvointialueen mielenterveyspalveluita.
Kouluterveydenhoitajana työskentelee Jenna Tuomi ([email protected], puh. 050 594 3304). Kouluterveydenhoitaja on tavoitettavissa Taivassalon yhtenäiskoulussa pääsääntöisesti torstaisin. Kuraattorina jatkaa Eveliina Leinonen ([email protected], puh. 040 141 7691). Psykologina toimii Hilkka Tuimala ([email protected], puh. 050 5619316) ja psykiatrisena sairaanhoitajana Eija Heikkilä ([email protected], puh. 040 513 3938). Lisäksi teemme vahvaa yhteistyötä Vakka-Suomen Ankkuritiimin kanssa.
Koska kaikki opiskeluhuollon ammattilaiset eivät ole päivittäin koululla, Taivassalossa on laadittu opiskeluhuoltohenkilöstön koululla olemisesta lukujärjestys, josta oppilaat ja huoltajat voivat tarkistaa ammattilaisten paikallaolon.
Tavoitteemme on luoda matalalla kynnyksellä toimiva ja luottamuksellista otetta huokuva opiskeluhuollollinen tukiverkosto, joka auttaa oppilaita menestymään ja voimaan hyvin koulussa.
Oppilaiden osallistaminen ja vertaistuki
Taivassalon yhtenäiskoulussa oppilaiden hyvinvoinnin tukeminen on monimuotoista. Yksi tärkeä tukimuoto on oppilaiden aktiivinen osallistaminen koulun toimintaan ja päätöksentekoon. Oppilaskunta, tukioppilaat ja kummioppilaat ovat keskeisiä toimijoita tässä työssä.
Toiminta tapahtuu ohjaavien opettajien johdolla:
- Oppilaskunta toimii oppilaiden äänenä ja järjestää erilaisia tapahtumia ja tempauksia, jotka edistävät yhteisöllisyyttä ja viihtyvyyttä.
- Tukioppilaat tukevat uusia ja muita oppilaita, auttavat koulun arjessa sekä toimivat vertaistukena.
- Kummioppilaat auttavat erityisesti nuorempia oppilaita sopeutumaan kouluyhteisöön ja tarjoavat apua esimerkiksi koulun käytännöissä ja sosiaalisissa tilanteissa.
Näin oppilaat eivät ole pelkästään tuen saajia, vaan myös aktiivisia toimijoita, jotka osallistavat itseään ja muita koulun arkeen, vahvistaen yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia.
******************************************************************************************************************
6.Opetussuunnitelma lyhyesti
Taivassalon yhtenäiskoulussa noudatetaan paikallisesti laadittua opetussuunnitelmaa, joka perustuu valtioneuvoston vahvistamiin valtakunnallisiin opetussuunnitelman perusteisiin. Tämä takaa sen, että opetuksemme on ajantasaista, laadukasta ja yhdenvertaista koko maassa.
Opetuksen keskeisenä tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua sivistyneiksi, vastuullisiksi ja hyvinvoiviksi ihmisiksi, jotka osaavat toimia osana yhteiskuntaa ja kohtaavat elämän haasteet luottavaisin mielin. Erityisesti korostamme vuorovaikutustaitoja sekä oppimaan oppimisen taitoja, sillä ne ovat elinikäisen oppimisen perusta.
Koulussamme jokaisen oppilaan yksilöllinen kehittyminen ja vahvuudet otetaan huomioon. Opetus pyritään järjestämään niin, että oppiminen on mielekästä, innostavaa ja oppilasta aktivoivaa. Tavoitteena on, että jokainen oppilas löytää omat vahvuutensa ja saa tukea tarpeen mukaan.
Lisäksi opetussuunnitelmassa huomioidaan erilaiset oppimisympäristöt ja opetuksen menetelmät, joissa hyödynnetään muun muassa digitaalista teknologiaa, yhteisöllistä työskentelyä ja luovia oppimismenetelmiä.
Paikallinen opetussuunnitelma päivitetään alkusyksyn 2025 aikana yhteistyössä Kustavin Kivimaan koulun kanssa.
Oppilaan arviointi ja kodin rooli
Oppilaan oppimista, työskentelyä ja koulunkäyntiä arvioidaan säännöllisesti koko lukuvuoden ajan. Arvioinnin tarkoituksena on tukea oppilaan kasvua ja oppimista, kannustaa eteenpäin ja ohjata oppilasta ymmärtämään omaa oppimisprosessiaan.
Arviointi on monipuolista ja se sisältää
- jatkuvaa palautetta opetustilanteissa,
- väliarviointeja (esim. syyslukukauden aikana),
- lukuvuoden päättöarvioinnin keväällä,
- mahdolliset sanalliset tai numeeriset arvosanat vuosiluokan mukaan sekä
- oppilaan itsearviointia ja reflektointia omasta oppimisestaan.
Huoltajien rooli arvioinnissa on keskeinen. Kodin ja koulun välinen yhteistyö perustuu avoimeen viestintään ja yhteiseen tavoitteeseen tukea oppilaan oppimista ja hyvinvointia. Arviointikeskustelut opettajan ja huoltajan välillä tarjoavat mahdollisuuden käydä läpi oppilaan edistymistä, vahvuuksia ja mahdollisia tuen tarpeita. Huoltajia kannustetaan ottamaan aktiivisesti yhteyttä kouluun, jos heillä on huolia tai kysymyksiä lapsensa oppimisesta.
******************************************************************************************************************
7.Oppimisen ja koulunkäynnin tukimuodot
Taivassalon yhtenäiskoulu tarjoaa oppilailleen monipuolisia ja yksilöllisiä tukimuotoja, joiden tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle oppilaalle paras mahdollinen oppimisen ja kasvun polku. Tuki järjestetään oppilaan tarpeiden mukaisesti mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja matalalla kynnyksellä, jotta oppimisen esteet voidaan poistaa nopeasti ja tehokkaasti.
Uudet lakimuutokset tukevat varhaista ja yksilöllistä tukea
Perusopetuslakiin 1.8.2025 voimaan tullut uudistus korostaa oppilaan oikeutta saada tukea joustavasti ja oikea-aikaisesti koko oppimispolun ajan. Tämä kuluva lukuvuosi (2025–2026) on siirtymäaikaa vanhojen ja uusien käytänteiden osalta. Lukuvuoden aikana siirrytään tehostetun ja erityisen tuen käytänteistä ja käsitteistä oppilaskohtaisiin tukitoimiin ja ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin. Lukuvuoden 2026–2027 alkuun mennessä toimintatavat ja käsitteet pitäisi olla selkeitä.
Lakimuutoksen myötä korostetaan myös huoltajien ja oppilaan kuulemista sekä heidän osallisuuttaan tukitoimien suunnittelussa ja toteutuksessa. Oppilaan tukeminen voi sisältää monenlaisia toimenpiteitä ja palveluja, joita annetaan joustavasti tarpeen mukaan. Näitä ovat esimerkiksi: Oppimisen ja koulunkäynnin tuki on keinojen, toimien, menetelmien ja järjestelyiden kokonaisuus, jolla opetuksen lisäksi tuetaan oppilasta opetukseen osallistumisessa, opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisessa ja perusopetuksen oppimäärän suorittamisessa.
Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt koskevat kaikkea perusopetuksen toimintaa. Niillä tarkoitetaan opetuksen järjestämistä oppilaiden erilaiset tarpeet ja edellytykset huomioiden. Tämä sisältää eriyttämisen, kielitietoisen opetuksen, opetusryhmien muodostamisen sekä pedagogiset ratkaisut, jotka tukevat sekä tukea tarvitsevia että tavoitekokonaisuuksittain eteneviä oppilaita. Lisäksi painotetaan opettajan roolia ryhmän tarpeiden huomioimisessa sekä koulunkäynninohjaajien ja muun henkilöstön merkitystä oppilaiden tukemisessa.
Ryhmäkohtaiset tukimuodot ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamistapa, jossa tuki annetaan lähtökohtaisesti ryhmän tarpeisiin kohdennetusti, tilapäisesti tai lyhytaikaisesti osana perusopetuksen perustoimintaa. Ryhmäkohtaiset tukimuodot vastaavat ryhmän tasolla yleisempiin tuen tarpeisiin, kuten tilapäiseen opintojen kertaamisen tarpeeseen tai esimerkiksi oppimisstrategioiden opetteluun. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja ovat opettajan antama yleinen tukiopetus, opettajan antama opetuskielen tukiopetus ja erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja on suunniteltava osana lukuvuosisuunnitelmaa ja niihin on kohdistettava vähintään 0,122 tuntia viikossa koulun oppilasta kohden.
- Yleinen tukiopetus, jonka tavoitteena on auttaa oppilasta saamaan kiinni oppituntien keskeisestä sisällöstä ja vahvistaa oppimisen onnistumista.
- Opetuskielen tukiopetusta annetaan oppilaille, joilla ei ole riittävää opetuskielen taitoa perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi.
- Erityisopettajan antama opetus ryhmäkohtaisena tukimuotona. Erityisopettajan antamalla opetuksella muun opetuksen yhteydessä tarkoitetaan erityisopettajan antamaa ja erityispedagogiseen osaamiseen perustuvaa ryhmälle annettavaa opetusta, joka tukee luokan- tai aineenopetusta. Tuki annetaan yhteisopetuksena luokan- tai aineenopettajan kanssa pääsääntöisesti luokkatasoisesti, koko opetusryhmän tarpeet huomioiden. Sitä ei toteuteta pysyvässä pienryhmässä eikä yksittäisten oppilaiden osalta oppiaineittain. Opetusta voidaan antaa pienemmässä joustavasti muodostetussa ja tilapäisemmässä ryhmässä.
- Erityisopettajan konsultaatio tarkoittaa erityisopettajan asiantuntemusta hyödyntävää neuvottelua tai keskustelua, jota erityisopettaja käy luokan tai ryhmän kanssa toimivien opettajien ja muun henkilöstön kanssa.
Oppilaskohtaiset tukitoimet ovat oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamistapa, jossa tuki annetaan oppilaan yksilölliseen tilanteeseen soveltuvasti, säännöllisesti ja usein pitkäkestoisesti. Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat oppilaskohtainen erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä, erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä, erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään tuen tarpeen arviointiin perustuva suunnitelma sekä hallintopäätös. Oppilaskohtaiset tukitoimet järjestetään oppilaan etu huomioon ottaen ensisijaisesti oppilaan omassa koulussa.
- Erityisopettajan antama opetus osittain pienryhmässä ja muun opetuksen yhteydessä. Tämä tukitoimi tarkoittaa säännöllistä erityisopettajan kelpoisuuden omaavan opettajan antamaa opetusta oppilaan omassa opetusryhmässä muun opetuksen yhteydessä tai pienryhmässä. Tällä tukitoimella vastataan yksittäisiin oppiaineisiin tai oppimisen osa-alueisiin liittyviin tilapäisempiin tai kevyempiin tuen tarpeisiin (kuten lukivaikeus). Tätä tukitoimea saavan oppilaan opetusryhmä on yleisopetuksen luokka, ja vastuu opetuksesta on luokan- tai aineenopettajalla. Lisäksi alle puolet yksittäisen oppiaineen tunneista annetaan erityisopettajan opetuksessa pienryhmässä tai muun opetuksen yhteydessä. Tarvittaessa erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä voidaan antaa myös yhdelle oppilaalle.
- Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antama opetus pienryhmässä. Tämä tukitoimi tarkoittaa yhden tai useamman oppiaineen opetusta pienryhmässä. Sillä tuetaan oppilaita, joilla on laajempia oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita, esimerkiksi tarkkaavuuden pulmia, käyttäytymisen haasteita tai oppimisvaikeuksia useammassa oppiaineessa. Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan antamaa opetusta pienryhmässä saavan oppilaan opetusryhmä on yleisopetuksen luokka ja päävastuu opetuksesta on luokan- tai aineenopettajalla. Oppilaan tuen tarpeen mukaisesti yhden tai useamman oppiaineen oppitunneista enemmän kuin puolet tai kaikki opetetaan pienryhmässä.
- Erityisluokanopettajan antama opetus erityisluokassa. Tämä tukitoimi tarkoittaa sitä, että oppilas saa erityisluokanopettajan antamaa opetusta erityisluokassa. Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetuksella erityisluokassa vastataan kaikkein vaativimpiin oppilaan tuen tarpeisiin, joiden taustalla on kokonaisvaltaisemmin oppimiseen ja/tai koulunkäyntiin vaikuttavia laaja-alaisia oppimisvaikeuksia tai merkittäviä muita koulunkäynnin vaikeuksia. Opetus annetaan erityisluokassa ja siitä vastaa erityisluokanopettaja.
******************************************************************************************************************
8.Kouluvuoden tärkeät tapahtumat
Kouluvuosi sisältää monia tärkeitä tapahtumia, jotka rikastuttavat oppilaiden koulupäivää ja tukevat yhteisöllisyyden rakentamista. Näihin tapahtumiin kuuluvat esimerkiksi juhlapäivät, teemapäivät, retket, urheilukilpailut, näyttelyt sekä erilaiset oppilaskunnan järjestämät tapahtumat. Tapahtumista kootaan tarvittaessa päivittyvä oma lista Wilman tiedotteisiin.
Tapahtumat tarjoavat mahdollisuuden oppia yhdessä, tutustua toisiin oppilaisiin ja koulun henkilökuntaan sekä kehittää monipuolisesti erilaisia taitoja. Ne myös vahvistavat koulun yhteishenkeä ja tekevät koulupäivistä mielekkäämpiä.
Koulun henkilökunta ja oppilaat tekevät yhteistyötä tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa, jotta jokaiselle löytyy mielekästä tekemistä ja jokainen voi osallistua omien kiinnostustensa mukaan.
Tapahtumiin kuluva aika ei aina vastaa oppilaan normaalin koulupäivän pituutta, eikä ylimääräisiä tunteja pääsääntöisesti korvata oppilaille vapaana. Mahdollisista korvattavista tunneista päättää rehtori tapauskohtaisesti.
Kouluvuoden tärkeät päivämäärät ja tapahtumat on koottu lukuvuositiedotteeseen, joka jaetaan koteihin. Näistä tiedotetaan huoltajille ja oppilaille lukuvuoden aikana erikseen, jotta kaikki pysyvät ajan tasalla ja voivat osallistua aktiivisesti koulun toimintaan.
Yleiset loma-ajat ja lukuvuosi 2025–2026
Yleiset loma-ajat, kuten syysloma, joululoma ja talviloma, ovat tärkeitä taukoja, jotka auttavat oppilaita ja henkilökuntaa palautumaan ja jaksamaan paremmin koulutyössä.
- Syyslukukausi: Koulutyö alkaa 7.8.2025 ja päättyy 20.12.2025.
- Syysloma: Viikko 42, eli 13.10. – 17.10.2025.
- Joululoma: 22.12.2025 – 6.1.2026.
- Kevätlukukausi: Koulutyö alkaa 7.1.2026 ja päättyy 30.5.2026.
- Talviloma: Viikko 8, eli 17.2. – 21.2.2026.
Yhteenveto
Kouluvuosi on täynnä monipuolisia tapahtumia ja tärkeitä hetkiä, jotka tukevat oppilaiden oppimista, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä. Osallistumalla näihin tapahtumiin ja seuraamalla opinto-oppaassa, lukuvuosisuunnitelmassa ja tapahtumakalenterissa annettuja tietoja oppilaat ja huoltajat pysyvät ajan tasalla ja voivat nauttia koulun tarjoamista mahdollisuuksista täysipainoisesti.
Yhdessä rakennamme turvallisen, kannustavan ja viihtyisän kouluympäristön, jossa jokainen voi kasvaa ja kehittyä omien vahvuuksiensa mukaan.
******************************************************************************************************************
9.Koulun säännöt ja turvallisuus
Taivassalon yhtenäiskoulussa turvallinen ja kannustava oppimisympäristö on ensisijaisen tärkeä. Selkeät järjestyssäännöt ohjaavat koulun arkea ja määrittelevät, millaista käytöstä odotetaan oppilailta ja henkilökunnalta. Näiden sääntöjen avulla luomme ilmapiirin, jossa jokainen voi tuntea olonsa turvalliseksi, tervetulleeksi ja arvostetuksi.
Järjestyssäännöt
- Kunnioittava ja asiallinen käytös on kaikille velvollisuus.
- Väkivalta, kiusaaminen ja syrjintä eivät kuulu kouluumme.
- Kouluvälineitä ja tiloja käsitellään huolellisesti.
- Työrauhan ylläpitäminen on kaikkien yhteinen vastuu.
Turvallisen tilan säännöt
- Pyrimme siihen, että jokainen voi kokea olonsa turvalliseksi ja tulla kuulluksi.
- Toisia kunnioitetaan ja vuorovaikutus on rakentavaa.
- Kiusaamistilanteisiin puututaan välittömästi ja johdonmukaisesti.
Kiusaamisen ehkäisy
- Olemme sitoutuneet Kiva-koulun toimintamalliin kiusaamisen ehkäisemiseksi ja käsittelemiseksi.
- Oppilaat, huoltajat ja henkilökunta tekevät yhteistyötä kiusaamisen ehkäisemiseksi.
- Järjestämme säännöllisiä koulutuksia ja keskusteluja aiheesta.
Kasvatus- ja kurinpitokeinot
- Ristiriitatilanteet ratkaistaan oikeudenmukaisesti ja rakentavasti.
- Tarjoamme oppilaille tukea vastuullisen käytöksen ja myönteisten suhteiden oppimiseen.
Turvallisuussuunnitelma
- Koululla on turvallisuussuunnitelma, joka ohjaa toimintaa hätä- ja kriisitilanteissa, kuten tulipaloissa ja onnettomuuksissa.
- Suunnitelma turvaa oppilaiden ja henkilökunnan turvallisuuden myös ennalta arvaamattomissa tilanteissa.
Yhteistyö kodin ja koulun välillä
- Toimiva yhteistyö oppilaiden, huoltajien ja koulun henkilökunnan välillä on avain kouluyhteisön hyvinvointiin.
- Yhdessä sovitut säännöt ja toimintatavat tukevat oppilaiden turvallisuutta, oppimista ja kasvua.
- Avoin ja luottamuksellinen viestintä auttaa ratkaisemaan haasteita ja vahvistaa yhteisön yhteenkuuluvuutta.
Sääntöjen tarkoitus
Sääntöjen tarkoituksena ei ole rangaista tai rajoittaa turhaan, vaan luoda selkeä rakenne, joka takaa jokaisen oppilaan turvallisuuden ja hyvinvoinnin. Ne auttavat oppilaita ymmärtämään yhteisön pelisäännöt ja valmistautumaan vastuulliseen elämään suuremmassa maailmassa.
Koulun tarkemmat järjestyssäännöt ja turvallisuuskäytännöt löytyvät oppaan lopusta. Koulun järjestyssäännöt päivittyvät syyslukukauden 2025 aikana.
******************************************************************************************************************
10.Kieli- ja kulttuurituen palvelut
Taivassalon yhtenäiskoulussa opiskelee oppilaita monenlaisista kieli- ja kulttuuritaustoista, mikä rikastuttaa koko kouluyhteisöämme. Koulumme tarjoaa kokonaisvaltaista kotoutumisen tukea, joka ulottuu oppilaan lisäksi myös koko perheeseen. Tavoitteena on auttaa perheitä sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja kouluyhteisöön, jotta oppilaiden arki sujuu mahdollisimman hyvin.
Koulussa tehdään alkuhaastattelu, jossa kartoitetaan oppilaan kielelliset taidot, aikaisempi koulutausta ja yksilölliset tuen tarpeet. Näin pystymme suunnittelemaan oppilaalle parhaiten soveltuvan opetus- ja tukimuodon.
Tarjoamme suomi toisena kielenä (S2) -opetusta niille oppilaille, jotka tarvitsevat tukea suomen kielessä. Opetus räätälöidään oppilaan tarpeiden mukaan siten, että se tukee sekä arjen että opiskelun kielitaitoa.
Kieli- ja kulttuurituen järjestämisessä teemme tiivistä yhteistyötä kodin kanssa ja tarjoamme perheille tietoa ja tukea kotoutumiseen liittyvissä asioissa. Arvostamme moninaisuutta ja näemme erilaiset kieli- ja kulttuuritaustat rikastuttavana voimavarana kouluyhteisössämme.
Ohjeita vanhemmille kieli- ja kulttuuriosaamisen vahvistamisen tueksi
- Ole aktiivinen yhteistyössä koulun kanssa ja keskustele lapsesi oppimisesta sekä kotoutumisen etenemisestä.
- Tue lapsesi suomen kielen oppimista ja käytä kotona myös lapsen omaa kieltä.
- Osallistu koulun tilaisuuksiin, joissa saa tietoa opetuksesta ja kotoutumisen tukimuodoista.
- Kerro avoimesti lapsesi tarpeista, harrastuksista ja kiinnostuksen kohteista, jotta tuki on mahdollisimman yksilöllistä.
- Hyödynnä koulun ja kunnan tarjoamia kotoutumisen tukipalveluita myös perheen arjessa.
Yhdessä tuemme oppilaan ja perheen sujuvaa kotoutumista ja onnistumista koulussa ja yhteiskunnassa!
******************************************************************************************************************
11.Vanhempien rooli ja yhteistyö
Huoltajat ovat olennainen osa Taivassalon yhtenäiskoulun yhteisöä. Yhdessä kodin ja koulun kanssa rakennamme oppilaalle turvallisen ja kannustavan kasvuympäristön, jossa oppiminen ja hyvinvointi voivat kukoistaa.
Koulumme arvostaa avointa ja jatkuvaa viestintää vanhempien kanssa. Vanhempainillat tarjoavat tilaisuuden tutustua koulun arkeen, opetukseen ja ajankohtaisiin asioihin. Lisäksi keskustelut opettajan kanssa ovat tärkeä foorumi, jossa vanhemmat saavat tietoa lapsensa edistymisestä, vahvuuksista ja haasteista. Keskustelut antavat myös mahdollisuuden suunnitella tarvittavia tukitoimia yhdessä koulun henkilökunnan kanssa.
Vanhempien aktiivinen osallistuminen koulunkäyntiin – esimerkiksi kotitehtävien tukeminen, koulun tapahtumiin osallistuminen sekä yhteinen kasvatustyö – vahvistaa oppilaan motivaatiota, itsetuntoa ja onnistumisen kokemuksia.
Hyvä yhteistyö edellyttää myös avointa vuorovaikutusta ja kuuntelua molemmin puolin. Vanhempien toivotaan kertovan rohkeasti havainnoistaan ja kokemuksistaan lapsen arjesta, jotta koulun henkilöstö voi vastata paremmin oppilaan tarpeisiin. Samoin koulun henkilöstö tiedottaa vanhemmille ajantasaisesti koulun toiminnasta, tapahtumista ja mahdollisista haasteista.
Vinkkejä vanhemmille hyvään yhteistyöhön:
- Valmistaudu keskusteluihin pohtimalla omia tavoitteitasi ja kysymyksiä
- Ole rehellinen ja avoin oppilaan vahvuuksista ja haasteista
- Kuuntele koulun näkemyksiä ja ehdotuksia tukitoimista
- Pidä yhteyttä myös Wilman ja muiden viestintävälineiden kautta
- Osallistu koulun tapahtumiin ja aktiviteetteihin aina kun mahdollista
Yhteistyö kodin ja koulun välillä perustuu luottamukseen, kunnioitukseen ja yhteiseen tavoitteeseen tarjota oppilaalle paras mahdollinen kasvu- ja oppimisympäristö.
Vanhempainyhdistys on tärkeä osa kouluyhteisöä. Se toimii vanhempien yhdyssiteenä, tukee koulun toimintaa, järjestää tapahtumia ja edistää vuoropuhelua kodin ja koulun välillä. Yhdistys tarjoaa vanhemmille mahdollisuuden osallistua koulun kehittämiseen ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Vanhempainyhdistyksen puheenjohtajana toimii Marika Lehtinen.
******************************************************************************************************************
12.Koulun harrastusmahdollisuudet, kerhot ja nuorisotoimi
Taivassalon yhtenäiskoulussa koulupäivän jälkeinen toiminta on tärkeä osa oppilaan hyvinvointia. Pyrimme tarjoamaan oppilaille turvallisen, mielekkään ja innostavan ympäristön myös oppituntien päätyttyä. Koulupäivän jälkeinen toiminta voi tarkoittaa:
- Iltapäiväkerhoa pienimmille oppilaille
- Monipuolisia kerhoja ja harrastuksia kaikille ikäluokille
- Nuokkaritoimintaa, joka järjestetään yhteistyössä kunnan nuorisotoimen kanssa.
Kerhoja toteutetaan yhteistyössä koulun, kunnan nuorisotoimen sekä paikallisten yhdistysten kanssa. Tarvittaessa mukaan otetaan myös muita ulkopuolisia toimijoita, jotka tuovat toimintaan uusia näkökulmia ja erikoisosaamista. Tämä yhteistyö mahdollistaa laajan ja monipuolisen kerhotarjonnan, joka vaihtelee vuosittain oppilaiden toiveiden ja ajankohtaisten resurssien mukaan.
Kerhojen teemat ovat monipuolisia ja voivat liittyä esimerkiksi:
- Liikuntaan: erilaiset urheilulajit, liikunnalliset pelit ja ulkoilu
- Kädentaitoihin: askartelu, maalaus, käsiteollisuus ja muu luova tekeminen
- Musiikkiin ja esiintymiseen: lauluryhmät, soitto, teatteri ja tanssi
- Peleihin ja peleihin liittyvään toimintaan: lautapelit, strategiapeleihin tutustuminen
Oppilaiden toiveita ja ehdotuksia kerhojen sisällöstä kuunnellaan aktiivisesti, ja uusia ideoita kannustetaan esittämään. Tämä tekee kerhotoiminnasta oppilaslähtöistä ja motivoivaa.
Iltapäiväkerho
Iltapäiväkerho on tarkoitettu 1.–2. luokan oppilaille sekä erityistä tukea tarvitseville. Se tarjoaa ohjatun ja turvallisen paikan koulupäivän jälkeen.
Kerhossa oppilas voi:
- Levätä ja palautua koulupäivästä
- Leikkiä ja viettää aikaa kavereiden kanssa
- Osallistua ohjattuun toimintaan (esim. askartelu, liikunta, ulkoilu)
- Nauttia välipalan
Iltapäiväkerho järjestetään koulun tiloissa ja päättyy sovittuna kellonaikana. Kerhoon haetaan erikseen, ja paikat myönnetään hakemusten perusteella. Lisätiedot ja hakuohjeet löytyvät koululta ja kunnan verkkosivuilta.
Nuorisotoimi tukee nuorten hyvinvointia vapaa-ajalla. Se järjestää esimerkiksi nuokkaripäiviä Taivassalon keskustassa sijaitsevassa nuorisotila Popparissa, jonne koululta on lyhyt kävelymatka. Popparissa nuoret voivat tavata toisiaan, osallistua ohjattuun toimintaan ja viettää aikaa turvallisesti aikuisen läsnä ollessa.
Toiminnasta tiedotetaan koulun kautta, ja nuorisotyöntekijät tekevät tiivistä yhteistyötä koulun henkilöstön kanssa.
Koulun harrastustoiminnan tavoitteena on tarjota jokaiselle oppilaalle mahdollisuus löytää mielekästä tekemistä oman kiinnostuksensa mukaan, edistää hyvinvointia ja tukea sosiaalisten taitojen kehittymistä turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä. Harrastamisen Suomen mallin hankeavustuksen puitteissa on tarjolla useita erilaisia kerhoja lukuvuoden 2025–2026 aikana. Näistä tiedotetaan tarkemmin, kun harrastuskalenteri on valmistunut.
******************************************************************************************************************
13.Lisätietoja ja yhteystiedot
Jos sinulla on kysyttävää koulumme toiminnasta, opetuksesta tai tukipalveluista, olethan yhteydessä. Autamme mielellämme kaikissa koulunkäyntiin ja oppilaiden hyvinvointiin liittyvissä asioissa.
Koulun kanslia
Nimi: toimistosihteeri Merja Heikelä
Puhelin: 044 722 2253
Sähköposti: [email protected]
Aukioloajat: arkisin klo 9–15
Rehtori-sivistystoimenjohtaja
Nimi: Anna-Mari Summanen
Puhelin: 050 387 3397
Sähköposti: [email protected]
Apulaisrehtori
Nimi: Jussi Koski
Puhelin: 044 387 3275
Sähköposti: [email protected]
Yhtenäiskoulun henkilöstö
Opettajat: |
Puhelinnumero |
Vastuuluokka |
Opetettavat aineet |
Antila Erkka |
044 387 3622 |
4.lk |
luokanopettaja, liikunta |
Hannula Heikki |
|
|
käsityö (kovat materiaalit) |
Joswig Katri |
044 387 3625 |
3.lk |
luokanopettaja |
Kalin Petteri |
044 387 3692 |
|
äidinkieli ja kirjallisuus, S2, ilmaisutaito, tukioppilaat |
Kansa Aria |
044 387 3013 |
pienryhmä |
erityisluokanopettaja |
Kaskinen Roosa |
044 387 3306 |
6.lk |
luokanopettaja, liikunta, oppilaskunta |
Kattilakoski Asta |
044 387 3305 |
8.lk |
kotitalous, terveystieto |
Kemppainen Aino |
044 387 3626 |
9.lk |
matematiikka, fysiikka, kemia |
Koski Jussi |
044 387 3275 |
|
apulaisrehtori, käsityö (kovat materiaalit) |
Kuusinen Anna |
044 387 3445 |
2.lk |
luokanopettaja, musiikki |
Lehto Sirpa |
044 387 3628 |
7.lk |
erityisopettaja |
Leppäkorpi Essi |
044 387 3629 |
5.lk |
luokanopettaja |
Martinsuo Päivi |
044 387 3688 |
5.lk |
luokanopettaja, käsityö (pehmeät materiaalit) |
Mänty Elina |
044 387 3624 |
1.lk |
luokanopettaja, kuvataide |
Partanen Saku (Laiho Taina) |
044 722 2254 |
|
biologia, maantiede, terveystieto, resurssiopettaja |
Pere Aino |
044 387 3019 |
|
laaja-alainen erityisopettaja |
Rapeli Hilkka |
044 387 3312 |
7.lk |
englanti, ruotsi |
Salo Petteri |
044 387 3689 |
|
matematiikka, espanja, liikunta |
Tainio Leeni |
044 387 3691 |
|
englanti, ruotsi |
Talja Antti |
044 387 3448 |
|
uskonto, historia, yhteiskuntaoppi, oppilaanohjaus |
|
|
|
|
Ohjaajat: |
|
|
|
Aaltonen Olga |
044 387 3310 |
|
|
Lehtonen Kirsi-Marja |
044 387 3623 |
|
|
Susi Pia |
044 387 3304 |
|
|
Torppa Saija |
044 387 3308 |
|
|
Tuononen Kirsi |
044 387 3309 |
|
|
Uotila Miia |
040 860 1979 |
|
|
|
|
|
|
Muu henkilöstö: |
|
|
|
Ahtiainen Jenni |
044 387 3444 |
|
kouluvalmentaja |
Hoisko Miia |
044 387 3021 |
|
koulu-pt, kerhokoordinaattori |
Lempiäinen Tommi |
044 387 3302 |
|
ruoka- ja puhdistuspalveluvastaava |
******************************************************************************************************************
14.Järjestyssäännöt
Taivassalon yhtenäiskoulun opetushenkilöstön laatimat järjestyssäännöt.
Päivitetty 28.8.2023.
TAIVASSALON KUNTA
Taivassalon yhtenäiskoulu
§ TAIVASSALON YHTENÄISKOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT §
Järjestyssääntöjen tavoitteena on turvata koulussa seuraavat oikeudet:
- Työskentelyrauha
- Henkilökohtainen turvallisuus
- Omaisuuden suoja
1.§ KOULUALUE JA -AIKA
Taivassalon yhtenäiskoulun koulupäivään kuuluvat työjärjestysten mukaiset oppitunnit, ja muu työsuunnitelman mukainen koulutyö. Koulusta ei saa olla poissa ilman pätevää syytä. Lupa harkinnanvaraiseen poissaoloon myönnetään seuraavasti: 1–3 päivää luokanopettaja tai -valvoja, pidemmistä poissaoloista päättää rehtori erillisen kirjallisen hakemuksen perusteella. Sivistyslautakunta päättää yli 21 vrk pidemmistä poissaoloista.
Oppilaan oppivelvollisuuden valvonta kuuluu huoltajalle. Huoltajan on aina ilmoitettava kouluun oppilaan poissaolosta.
Koulualue alkaa Taivassalon yhtenäiskoulun portilta ja siihen kuuluu koulun tontti pelikenttineen. Tonttia rajoittavat maantie, kuusiaita, pelikenttien takana olevat ojat, pensasaidat ja naapuritonttien välillä ojat tai aidat. Koulualueeksi luetaan myös muut oppituntien pitopaikat kuten urheilukenttä ja siirtymät oppitunneille.
Välituntialue on koulun etu- ja takapiha. Välituntialueesta on laadittu karttaliite, joka käydään oppilaiden kanssa läpi lukukauden alkaessa.
2.§ YLEISIÄ SÄÄNTÖJÄ
Oppilaan on suoritettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti toiset huomioon ottaen hyviä tapoja noudattaen.
Kännyköiden ja muiden elektronisten laitteiden käyttö on kielletty oppituntien aikana. Erityisen luvan käyttöön antaa opettaja. Laitteet ovat koulussa oppilaan omalla tai huoltajan vastuulla. Jos puhelinta ei välttämättä tarvita koulupäivän aikana, olisi parasta jättää se kotiin. Vältetään monet hankaluudet, kun mukana ei ole mitään arvokasta. Oppitunnin aikana puhelin ei saa näkyä eikä kuulua (eivät myös muut laitteet). Koetilanteessa puhelimella käyttö tulkitaan lunttaamiseksi. Opettaja voi häiriötilanteessa takavarikoida puhelimen tai muun laitteen. 7.-9. luokkien oppilaiden on luvallista käyttää puhelintaan asiallisiin käyttötarkoituksiin välituntien aikana.
Kuvaaminen kamerakännyköillä tai vastaavilla laitteilla on kielletty. Peruslähtökohta on se, ettei ketään kuvata vastoin hänen tahtoaan.
Vaarallisia tai häiriötä aiheuttavia tavaroita ei saa tuoda kouluun. Koulu ei vastaa kadonneista tavaroista eikä rahoista.
Purukumin, karkkien, limsan ja päihteiden (kuten energiajuoman) nauttiminen koulualueella on kielletty. Juhlissa toimitaan asiassa opettajan ohjeiden mukaan.
Ympäristöä ei saa roskata ja syljeskely on kielletty.
Välitunneilla huomioidaan toiset ja noudatetaan varovaisuutta. Kivien, käpyjen ja lumipallojen ym. heittely on kielletty. Toisten rakenteluja ja leikkejä ei saa rikkoa.
Vahingon tai tapaturman sattuessa on siitä ilmoitettava heti välituntivalvojalle, opettajalle tai muulle henkilökuntaan kuuluvalle. Tahallisen vahingon aiheuttaja korvaa itse vahingon. Ohje tapaturman varalle löytyy Wilmasta.
Välituntivälineet tuodaan asianmukaisille paikoille.
Välitunnilta tullaan reippaasti sisälle ja vaihdetaan ulkojalkineet sisätossuihin (sisätossut ovat suositeltavat). Tämän jälkeen mennään luokkaan tai odottamaan tunnin alkamista. Käytävällä kuljetaan rauhallisesti hiljaisuutta noudattaen.
Liikuntahallin monitoimisaliin ei mennä ulkojalkineissa. Liikuntatunneille siirrytään opettajan antamien ohjeiden mukaisesti
Koulun kerhoissa, iltapäivätoiminnassa ja muissa koulun järjestämissä tilaisuuksissa noudatetaan näitä samoja sääntöjä. Ulkopuolisia sitovat samat säännöt koulukiinteistön ja alueiden käytössä
3.§ OHJEITA RUOKAILUUN
Ruokailuun mennään rauhallisesti ja omalla vuorollaan. Ennen ruokailua jokainen huolehtii käsien pesusta.
Syödään joutuisasti hyviä ruokailutapoja noudattaen.
Opettajat valvovat ruokailua.
Jos oppilaat ruokailevat omatoimisesti esim. välipalatarjoilussa, käyttäydytään ruokalassa asiallisesti ja hyvin tavoin.
4.§ KOULUMATKAT
Kulje rauhallisesti ja noudata liikennesääntöjä. Koulussa kulkuvälineet pidetään niille osoitetuilla paikoilla.
Laki edellyttää pyöräilijöiltä kypärän käyttöä.
5.§ PÄIHTEET
Päihteiden käyttö koulun alueella on kielletty, eikä oppilas saa pitää tupakointivälineitä mukanaan. Oppilas ei saa esiintyä päihteiden vaikutuksen alaisena. Myös energiajuomat lasketaan päihteiksi.
6.§ RANGAISTUKSET
Jos oppilas ei noudata koulun järjestyssääntöjä tai muita ohjeita, käyttäytyy sopimattomasti tai laiminlyö tehtävänsä ja velvollisuutensa, rangaistaan häntä perusopetuslain 36 §:n mukaisesti.
7.§ MUUT MÄÄRÄYKSET
Niissä asioissa, joista ei järjestyssäännöissä erikseen määrätä, noudatetaan peruskoulua koskevia säännöksiä ja määräyksiä ja hyviä tapoja.