Oppilaiden ylimääräiset poissaolot loman vuoksi ovat lisääntyneet. Syynä on varmasti osin pandemia-ajan matkojen peruuntumiset ja siirtymiset, mikä on hyvin ymmärrettävää. Aina huoltajien lomat eivät satu samaan aikaan koulun lomien kanssa.
Pitkät poissaolot voivat aiheuttaa kuitenkin ongelmia koulutyölle etenkin, jos luokasta on samaan aikaan poissa useampia oppilaita eripituisilla lomilla, tai jos lomat sattuvat koejaksoon. Opetus etenee koko ajan ja kokeitakin on pidettävä. Oppilaiden palattua kouluun opettaja ei välttämättä ehdi oppituntien puitteissa opettaa poissaolleita tai pitää heille rästissä olevia kokeita, koska tuolloin muiden opetus kärsii.
Perusopetuslain mukaan oppilaalla on oppivelvollisuus ja huoltaja on velvollinen valvomaan, että oppivelvollisuus toteutuu. Huoltajalla ei ole oikeutta ottaa oppilasta pois koulusta ilman lupaa. Opettaja voi perustellusta syystä myöntää loman enintään kolmeksi päiväksi. Pidempiä lomia on anottava rehtorilta. Loma-anomus löytyy Wilmasta. Yli kahden viikon lomajaksot anotaan palvelulautakunnalta. Koska koulunkäynti on oppilaan työtä, luvatonta poissaoloa on verrattava luvattomaan työstä poissaoloon. Usein ajatellaan, että luvan pyytäminen on pelkkä muodollisuus tai vain ilmoitus oppilaan poissaolosta. Kysymys ei kuitenkaan ole lomasta, vaan koulutyön keskeytyksestä, jonka aikana vastuu oppimisesta siirtyy vanhemmille. Näin ollen oppilaan on huolehdittava koulussa tehdyistä tehtävistä ja läksyistä myös loman aikana ja siten paikattava itsenäisesti loman jättämä aukko koulunkäynnissä. Esim. viikon pituisen loman tehtävämäärä voi olla varsin suuri.
Lomaa myönnettäessä edellytetään, että vanhemmat huolehtivat poissaoloajan opiskelusta. Opettajalla ei ole velvollisuutta antaa läksyjä tehtäväksi etukäteen, mutta niitä voi silti tiedustella. Opettajilla on pedagoginen vapaus toteuttaa opetustaan, myös opetuksen suunnittelun osalta. Tästä syystä jokaisella opettajalla on oma tapansa ilmoittaa loma-ajan tehtävistä ja oppilaalla sekä hänen vanhemmillaan on velvollisuus selvittää tehtävät jokaiselta opettajalta erikseen. Käytännöt voivat tehtävien antamisen osalta vaihdella. Tehtäviä ei ole tarkoituksenmukaista tehdä urakalla etukäteen, vaan niitä tehdään myös loman aikana.
Tilanteet luokassa vaihtelevat myös viikottain ja päivittäin. Tästä syystä myös annetut tehtävät ja opiskeltavat sisällöt saattavat muuttua nopeastikin ja kouluun palattuaan oppilas voi joutua jäämään koulun jälkeen suorittamaan tekemättömiä töitä tai kokeita, jos opettajalla ei ole mahdollisuutta niitä oppituntien aikana teettää tai tarkistaa. Tukiopetusta loman vuoksi rästiin jääneistä oppisisällöistä annetaan vain poikkeustapauksissa.
Koska ylimääräiset lomat väistämättä aiheuttavat ongelmia koulutyölle ja oppimiselle, koulu toivoo, että vanhemmat yrittäisivät kunnioittaa koulun työjärjestystä ja keskittää lomansa koulun loma-aikoihin. Jollei tämä ole mahdollista, toivomme, että lomat anotaan hyvissä ajoin, ja huoltajat vastaavat läksyjen teosta annettujen ohjeiden mukaisesti poissaolon aikana.
Koulu tukee myös perheiden hyvinvointia ja ymmärtää, että aina perheen yhteinen mahdollisuus lomailuun ei osu koulujen loma-aikoihin. Koulun ja kodin yhteistyöllä ja kunnioituksella puolin ja toisin lomailusta jää mukava kokemus kaikille, eikä lomia tarvitse vastaisuudessakaan evätä.
Publicly, for teachers, for students, for the staff, for guardians and for board